niedziela, 15 marca 2009

Panda w 8 sekund

Tradycyjnie przed gwiazdkowymi zakupami brytyjski magazyn What Car? przeprowadził porównanie zabezpieczeń antywłamaniowych, montowanych seryjnie w dostępnych na rynku modelach aut.

W teście porównawczym wykorzystano wiedzę i umiejętności profesjonalistów w swojej branży.
Twierdzą nie do zdobycia okazało się BMW Serii 5, jego zabezpieczenia oceniono jako najlepsze, nie do sforsowania. Włamywaczom nie udało się wejść do Lexusa RX300, Peugeota 407 i BMW X3.
Najkrócej trwało otwarcie drzwi Fiata Pandy - 8 sekund.

1

BMW 525i SE

Nie udało się włamać

2

Lexus RX300 SE-L

Nie udało się włamać

3

Peugeot 407 SE

Nie udało się włamać

4

BMW X3 SE

Nie udało się włamać

5

Skoda Octavia Ambiente

1 min 57 sek.

6

Volvo S40 SE

1 min 48 sek.

7

VW Touran S

1 min 40 sek.

8

Citroën C2 VTR

1 min 15 sek.

9

BMW 116i

1 min 9 sek.

10

Audi A6 Quattro SE

1 min 4 sek.

11

Peugeot 307 CC

1 min 3 sek.

12

Renault Scénic Privilege

53 sek.

13

Mini Cooper S Convert'

52 sek.

14

Vauxhall Astra Design

46 sek.

15

Subaru Legacy SE

40 sek.

16

Mazda RX-8

39 sek.

17

Smart Forfour Pulse

31 sek.

18

VW Golf GT

26 sek.

19

Kia Picanto SE

11 sek.

20

Fiat Panda Dynamic

8 sek.

 


Źródło: Moto Target, data: 2004-12-15

Spodobał Ci się ten artykuł?
Podłącz się do naszego kanału RSS , a najnowsze wpisy trafią wprost do Twojego komputera.

Audi R15 TDI - moc silnika wysokopreznego w samochodzie wyscigowym

Jako pierwszy producent samochodów na świecie AUDI AG stworzyło wyścigowy samochód z silnikiem wysokoprężnym drugiej generacji. Nowym Audi R15 TDI Audi chce umocnić swoją dominację w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans i po raz kolejny podkreślić na torze wyścigowym swoją techniczną kompetencję w dziedzinie budowy samochodów.

24-godzinny wyścig na torze Le Mans doskonale się do tego nadaje: w tym francuskim długodystansowym klasyku szczególnie istotna jest wysoka efektywność i niskie spalanie. Lekkie konstrukcje, przyjazne dla środowiska koncepcje napędu i optymalna aerodynamika są równie ważne w Le Mans, jak podczas tworzenia seryjnych samochodów. Przy czym regulamin pozwala inżynierom na wiele technicznych innowacji.

Audi Sport konsekwentnie wykorzystało tę kreatywną swobodę i zbudowało nowy bolid LMP1, znacznie różniący się od wszystkich dotychczasowych samochodów sportowych Le Mans. „R15 TDI posiada wiele technicznych, szczegółowych rozwiązań, których dotychczas nie stosowano w żadnym sportowym prototypie” – wyjaśnia szef Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich.
„W niektórych przypadkach poszliśmy zupełnie nowymi drogami.”

Wysoko efektywny silnik TDI

Sercem R15 TDI jest nowy silnik V10 TDI o mocy ponad 600KM i z maksymalnym momentem obrotowym powyżej 1.050 Nm, odzwierciedlający najnowszy stan technologii TDI opracowanej przez Audi. Nowa jednostka napędowa jest bardziej zwarta i lżejsza niż dwunastocylindrowy silnik w poprzednim modelu R10 TDI. Zużycie paliwa i związana z nim emisja CO2 również zostały zredukowane. Innowacje w dziedzinie turbodoładowania i wtrysku paliwa zapewniają lepszą reakcję silnika. W R15 TDI zastosowano także nową generację jeszcze lżejszych filtrów cząstek stałych.

W tym nowym samochodzie sportowym ekstremalnie udoskonalono aerodynamikę, odgrywającą wyjątkowo dużą rolę w Le Mans. Podobnie jak w odnoszącym zwycięstwa w DTM 2008 Audi A4 przepływ powietrza zoptymalizowano przy użyciu obliczeń CFD (Computational Fluid Dynamics). Do innowacyjnych detali, które są od razu zauważalne, należy nowy spojler tylny i wysoki „nos” samochodu.

Nowa koncepcja układu elektrycznego

Całkowicie nowy jest układ elektryczny tego sportowego samochodu Le Mans: Po raz pierwszy zastosowano akumulator litowo – jonowy, używany w niektórych pojazdach hybrydowych. Jest on lżejszy niż tradycyjny akumulator i daje wyższe napięcie.

Wyższa moc akumulatora wpływa korzystnie między innymi na reflektory R15 TDI. W Le Mans Audi wystartuje po raz pierwszy ze światłami mijania składającymi się wyłącznie z diod, które stanowią już następną generację technologii LED Audi dla samochodów seryjnych.

Innowacyjne rozwiązania

Liczne innowacyjne rozwiązania zastosowano także w nadwoziu i podwoziu. Zawieszenie kół na przedniej i tylnej osi zostało podniesione zgodnie z koncepcją aerodynamiczną. Dzięki dłuższemu rozstawowi osi i zoptymalizowanej masie pojazdu R15 TDI jest znacznie „zrywniejsze”, niż jego poprzednik.

Audi jest dotychczas jedynym producentem samochodów, który wygrał słynny 24-godzinny wyścig Le Mans pojazdem z silnikiem wysokoprężnym. „R15 TDI stanowi podstawę do kolejnych zwycięstw w Le Mans, mamy nadzieję, że także w 2009 roku” – powiedział szef Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich.

Audi R15 TDI będzie miało swój wyścigowy debiut 21 marca w 12-godzinnym wyścigu w Sebring (Floryda, USA). W 24-godzinnym Le Mans w dniach 13-14 czerwca Audi Sport Team Joest planuje udział trzech bolidów.




Źródło: Audi, fot. Audi, Autor: Marcin Skrzyński

Spodobał Ci się ten artykuł?
Podłącz się do naszego kanału RSS , a najnowsze wpisy trafią wprost do Twojego komputera.

Dwa nowe koncepty Chryslera

Chrysler planuje odsłonę dwóch nowych pojazdów podczas najbliższego Salonu w Detroit. Bądą to super sportowy dwumiejscowy Firepower oparty na modelu Viper oraz Jeep Gladiator, pickup który zewnętrznie przypomina Wranglera.

Pod maską Firepowera zaryczy 6.1-litrowy napęd V8 Hemi. Auto jest mniejsze od legendarnego Vipera, jednak wykorzystuje wiele jego podzespołów. Zawieszenie z Vipera zestrojono bardziej miękko, dążąc do osiągnięcia komfortu prowadzenia znanego np. z Aston Martina.
Nazwa Firepower nie mogła być zalegalizowana i przed ostateczną odsłoną w Detroit dwuosobowe auto zostanie ochrzczone inaczej.

Jeep Gladiator również zostanie pokazany w Detroit. Pod maską do złudzenia przypominającą linię Wranglera umieszczono 2.8-litrowego czterocylindrowego turbodiesla. Odkryty bagażowy tył pojazdu można będzie uzbroić w twardy dach, lub przykryć pokrowcem.

Chrysler Firepower


Źródło: MotoTarget, data: 2004-11-17